Sport

Heeft conditietraining bij spelers onder 14 nut?

Vorige week nam ik met collega jeugdtrainers/-leiders (het jeugdkader) van de 7-tallen (JO7, JO9 en JO11) deel aan de halfjaarlijkse evaluatie. Gezamenlijk blikten we kort terug op de periode vanaf de winterstop tot einde competitie. Wat ging er goed, wat is voor verbetering vatbaar? Welke spelertjes zijn opgevallen doordat ze talent hebben, wie blijft wat achter in zijn of haar ontwikkeling en wat kunnen we daaraan doen?

CURSUS VOOR JEUGDTRAINERS
Ook de invulling van de trainingen kwam ter sprake. Iedere trainer doet het op zijn of haar eigen manier en gezamenlijk vragen we ons af: welke oefeningen zijn geschikt voor de jonge spelertjes en welke minder? Wat hebben ze nodig om met nog meer plezier te kunnen voetballen en beter te worden? Dit gesprekonderwerp kwam niet toevallig op de proppen, maar omdat een aantal van onze jeugdtrainers een door de KNVB verzorgde cursus had gevolgd.

Over deze cursus niets dan lof, dat had ik eerder dit seizoen al van hen begrepen.  Ze hebben er heel wat van opgestoken, onder andere dat het verschil soms in heel kleine dingen zit. Neem bijvoorbeeld de verdeling van de hesjes bij het partijtje, nodig om te weten wie bij elkaar in het team zit. Tot halverwege dit seizoen deelde ik de hesjes welhaast automatisch aan één team uit. Soms vonden de spelertjes dat leuk, maar meestal niet. ‘Ik moet altijd een hesje aan’, is dan de steevaste klaagzang. Mijn antwoord ‘trek nou maar aan, want groen wordt kampioen’ (we hebben groene hesjes) wilde gelukkig weleens helpen.

HESJES
Ik had het blijkbaar ook anders kunnen oplossen: mijn collega’s hadden tijdens de cursus geleerd dat het veel beter is om beide teams hesjes te geven. In twee verschillende kleuren uiteraard. Daarmee zorg je ervoor dat de spelertjes zich gelijkwaardig voelen. Geen gejammer meer van ‘nee, ik moet altijd…..’ Kortom, een heel simpele truc, maar o zo effectief.  

RONDJES RENNEN OM HET VELD
De cursusleiders hadden ook verteld dat je spelertjes in de leeftijd tot circa 14 jaar geen rondjes om het veld moet laten rennen. Kinderen vinden dat oersaai en het levert helemaal niets op. Met andere woorden, ze krijgen er nul komma nul meer conditie van.
Met deze laatste bewering was niet iedereen het eens. De tegenstanders zijn van mening dat een goede conditie de basis is van alles. Uithoudingsvermogen maakt het verschil tussen winnen en verliezen. Door rondjes te rennen, bouwen de spelertjes conditie op en het leert hen om hun grenzen te verleggen. ‘Even door de zure appel heen bijten’. Bovendien geeft het structuur aan de training.  

DE BESTE STUURLUI STAAN AAN WAL
De vraag is nu: wie heeft er nu gelijk of hebben beide kampen een beetje gelijk? Een discussie die uiteraard bij elke jeugdafdeling speelt. En iedereen weet het beter: de jeugdleiders van de andere teams, de mensen langs de kant en de ouders. Kreten als ‘laat de jeugd maar een paar extra sprints trekken tijdens de training'of 'een paar rondjes om het veld kan geen kwaad', zijn schering en inslag. Of 'daar worden ze beter van'. 'Na een paar sprintjes in een wedstrijd, lopen ze al te hijgen als een postpaard, daar moet de trainer maar eens wat aan doen'. 'De tegenstander is veel feller, die van ons kunnen het niet belopen’. En ga zo maar door.
Maar nu de hamvraag: hebben deze mensen gelijk? Maken die extra sprints of rondjes om het veld nu echt het verschil?

ONDERZOEK
Gelukkig is bij de meeste clubs de tijd van alleen maar rondjes lopen voorbij. Toch zie je, met name bij de wat minder ervaren trainers, dat er toch nog wel eens te vroeg met specifieke conditietraining wordt begonnen. Wat het conditionele aspect betreft, zijn er wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat ongeveer pas vanaf het veertiende jaar bepaalde lichaamsstoffen worden aangemaakt die ervoor zorgen dat het lichaam in korte tijd, relatief snel gaat groeien (de prepuberteit en de zogenaamde ‘groeispurt’). Onder invloed van die lichaamsstoffen (hormonen) worden botten, spieren, pezen, groter en sterker. Het lichaam wordt dus groter en sterker als gevolg van dat hormoon (testosteron). Dat impliceert ook dat als dit hormoon niet in het lichaam aanwezig is, het lichaam ook niet sterker kan worden.

Als je dit weet, kun je meteen de conclusie trekken dat het geen zin heeft om conditietraining te doen met kinderen met als doel om ze 'sterker' te maken, hun uithoudingsvermogen te vergroten. Het lichaam wordt weliswaar blootgesteld aan een trainingsprikkel, maar het ontbreekt simpelweg aan het hormoon testosteron om het sterker te maken. Zonder testosteron is er geen trainingseffect!

Wat je als jeugd voetbaltrainer wel kunt doen om de spelertjes beter te laten presteren en hen sterker te maken, lees je in een volgende blog.

 

|Doorsturen






Ook hier adverteren?

Poll

Glanerbrook krijgt een miljoeneninjectie. De zwembaden in Sittard en Buchten moeten sluiten.

Deze poll is gesloten, u kunt niet meer stemmen.

Bekijk resultaten

Er is 569 keer gestemd.

Agenda

Weer