Handige tips

Het belang en de noodzaak van vitamine C

Vitamine C beïnvloedt onder andere de vorming van antilichamen die van belang zijn voor het in stand houden van een gezond immuunsysteem. Vitamine C zorgt tevens voor gezonde botten, tanden, huid, bloedvaten en een goed functionerend zenuwstelsel. Daarnaast draagt het bij aan de energievoorziening in het lichaam. 

Vitamine C zit in fruit, groente en aardappelen, met name in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien. Om vitamine C zoveel mogelijk te behouden, is het belangrijk om groente in weinig water te koken, en niet langer dan nodig is. 

Vitamine C is oplosbaar in water. Groente die vitamine C bevat kan daarom het best in weinig water en niet te lang worden gekookt en de stukken moeten niet te klein worden gesneden. Ook is vitamine C gevoelig voor verhitting en zonlicht. Blootstelling aan de lucht van gesneden, gepureerde of uitgeperste producten moet zoveel mogelijk vermeden worden. In een zuur, zoals in sinaasappel(sap), blijft vitamine C relatief goed intact.

Te weinig vitamine C
Bij een langdurig ernstig tekort kan verminderde weerstand, vertraagde wondgenezing en uiteindelijk scheurbuik ontstaan. De verschijnselen zijn tandvleesbloedingen, onderhuidse en inwendige bloedingen.

Te veel vitamine C
Een teveel aan vitamine C kan schadelijk zijn, hoewel het overschot wordt uitgeplast. Meer dan 2 gram vitamine C per dag kan leiden tot darmklachten of diarree en een verhoogde uitscheiding van oxaalzuur met de urine. 

|Doorsturen